TTW
TTW

China Easternin, Air Chinan, ANA:n, Singaporen, IndiGon, Japanin ja muiden lentoyhtiöiden lentojen peruutukset ja viivästykset kärsivät yli 3,300 XNUMX:sta Pekingissä, Shanghaissa, Tokiossa, Delhissä, Singaporessa ja muilla Aasian suurilla lentokentillä ankarien sääolosuhteiden aiheuttamien häiriöiden vuoksi alueellisessa lentoliikenneverkostossa.

Sunnuntai, heinäkuu 6, 2025

Yli 3,300 66 lentoa myöhästyi ja XNUMX peruttiin Aasian johtavilla lentokentillä, kuten Pekingissä, Shanghaissa, Tokiossa, Delhissä ja Singaporessa, kun voimakkaat säähäiriöt aiheuttivat laajamittaisen aikataulukatkoksen. Lentoyhtiöt, kuten China Eastern, Air China, ANA, Singapore Airlines, IndiGo ja Japan Airlines, kohtasivat merkittäviä toiminnallisia takaiskuja alueen ilmailuinfrastruktuuriin kohdistuvien kasvavien rasitteiden vuoksi.

Epävakaat sääjärjestelmät aiheuttavat laajamittaisia ​​lentohäiriöitä Aasian keskeisillä lentoliikenteen solmukohdilla

Mainos

Uusi aalto säähän liittyviä viivästyksiä ja peruutuksia on levinnyt Aasian lentoliikenneverkostoon paljastaen suurten lentokenttien toiminnallisen herkkyyden muuttuville alueellisille ilmasto-olosuhteille. Trooppisista rankkasateista ja matalasta sumusta hiekkakuormitettuihin tuuliin ja iltapäivän ukkosmyrskyihin useat ilmakehän tekijät vaikuttivat kiitoteiden tehokkuuteen, lentokoneiden järjestykseen ja maanpäälliseen logistiikkaan. Vaikka monet säämallit luokiteltiin kohtalaisiksi, niiden yhteinen vaikutus riitti pysäyttämään lentotoiminnan, supistamaan lähtöporttien saatavuutta ja häiritsemään tiukkoja kesän matkustusaikatauluja.

Lentokentät ympäri mannerta raportoivat merkittävistä hidastumisista, ja seuraavat paikat kärsivät eniten:

Kempegowdan kansainvälinen lentokenttä (Bengaluru)
Bengalurussa oli yli 60 lentoa myöhästyneitä ja kolme peruutusta aamuisten sumualueiden, lievän tuuliväänteen ja sään vaikutuksesta vaikutuksilta tulevien ruuhkien vuoksi. Kostea ilma kerääntyi lentokentän altaan ympärille, mikä johti useisiin kiitotien muutoksiin ja ajoittaisiin välirajoituksiin aukioloaikojen alussa.

Rajiv Gandhin kansainvälinen lentokenttä (Hyderabad)
Hyderabadissa oli yli 80 myöhästymistä, vaikka peruutuksia ei raportoitu. Kostea ilma ja viipyilevät ukkospilvet hidastivat laskeutumisten ja lentoonlähtöjen vauhtia. Keskipäivän aikana vaihteleva näkyvyys vaikutti odotusaikoihin ja ruuhkaiseen lähtöjonoon.

Netaji Subhash Chandra Bosen kansainvälinen lentoasema (Kolkata)
Kalkutassa kirjattiin yli 30 lentoa myöhästyneen, koska pilvinen taivas ja matalapaine Itä-Intian yllä aiheuttivat jatkuvia sadekuuroja ja matalaa pilvipintaa. Vaikka toiminta pysyi toiminnassa, lentokentän rullausajat venyivät ja lentojen välillä oli ajoittain viivästyksiä.

Chennain kansainvälinen lentokenttä
Chennai raportoi yli 60 lennon viivästymisestä, jotka johtuivat Bengalinlahden yli liikkuvasta kosteasta ilmamassasta. Kosteus aiheutti aamulla sumua ja kevyttä sadetta, jotka jatkuivat keskipäivään asti hidastaen asematasoliikennettä ja koneeseen nousua, erityisesti kapearunkoisten lentokoneiden kohdalla.

Cochinin kansainvälinen lentokenttä (Kochi)
Kochissa koettiin yli 30 myöhästymistä jatkuvien monsuunisateiden ja märkien rullausteitten vuoksi. Vaikka peruutuksia ei raportoitu, ajoittaiset rankkasateet johtivat maapalvelukatkoihin ja tavallista pidempiin poistumisaikoihin kotimaanterminaalissa.

Jeju kansainvälinen lentokenttä
Jejulla oli yli 30 lentoa myöhässä pyörteilevien meripilvijärjestelmien ja Korean salmesta saapuvan kostean ilman vuoksi. Huonontunut näkyvyys ja vaihtuvat tuulensuunnat johtivat toistuviin loppulähestymisen säätöihin ja viivästyneisiin lentoonlähtölupiin.

Gimhaen kansainvälinen lentokenttä (Busan)
Gimhaessa yli 30 lentoa viivästyi, koska rannikkosumu ja sivutuulet vaikuttivat laskeutumisen vakauteen. Lennonjohtajat määräsivät ajoittaisia ​​odotusjaksoja, erityisesti aamuruuhka-aikoina, vaihtelevan pilvipeitteen ja laskeutuvan ilmavirran haasteiden huomioon ottamiseksi.

Don Mueangin kansainvälinen lentokenttä (Bangkok)
Bangkokin Don Mueangin lentoasemalla kirjattiin yli 140 viivästystä trooppisen kosteuden ja laajalle levinneiden ukkosmyrskyvaroitusten vuoksi. Salaman aiheuttamat ramppien sulkemiset havaittiin useita kertoja iltapäivän aikana, mikä aiheutti aaltovaikutuksia lyhyiden lentojen lähtöihin.

Tan Son Nhatin kansainvälinen lentokenttä (Ho Chi Minh City)
Ho Chi Minh Cityssä oli yli 210 myöhästymistä ja yksi lento peruttiin, pääasiassa ukkosmyrskyjen ja korkean kosteuden vuoksi. Lentokentälle annettiin useita salamavaroituksia, jotka keskeyttivät asematasoliikenteen erityisesti myöhään iltapäivällä, mikä pakotti muuttamaan saapumisvälejä.

Noi Bain kansainvälinen lentokenttä (Hanoi)
Hanoissa kirjattiin lähes 190 lennon myöhästymistä ja yksi peruutus Pohjois-Vietnamin yllä vallinneiden laajojen sateiden ja epävakaan trooppisen ilman vuoksi. Märät kiitotieolosuhteet yhdistettynä jatkuvaan pilvipeitteeseen johtivat pidempiin loppulähestymisiin ja liikenteen tiukempaan järjestämiseen.

Da Nangin kansainvälinen lentokenttä
Da Nangilla oli yli 130 myöhästymistä jatkuvien sadekuurojen ja lähistöllä kehittyvien ukkosmyrskyjen vuoksi. Aamupäivän operaatioihin vaikuttivat eniten rannikkosumu, joka heikensi kiitotienäkyvyyttä ja viivästytti lähteviä liikkeitä.

Clarkin kansainvälinen lentokenttä
Clarkin lentoasemalla oli yli tusina myöhässä olevaa lentoa, koska lähellä olevat myrskyjärjestelmät ja korkealla puhaltavat tuulet johtivat keskimääräistä pidempiin saapuvien lentojen reitityksiin. Vaikka rankkasateet eivät suoraan vaikuttaneet niihin, säähän liittyvät ilmatilan rajoitukset Luzonilla vaikuttivat kumulatiivisiin viivästyksiin.

Francisco Bangoyn kansainvälinen lentoasema (Davao)
Davaossa koettiin lähes 20 myöhästymistä, kun konvektiiviset pilvet ja ohimenevät sadekuurot häiritsivät saapuvien matkustajien järjestystä. Yksittäisten iltapäivän sadetapahtumien aikana havaittiin ramppien hidastumista, vaikka peruutuksia ei tarvittu.

Mactan-Cebun kansainvälinen lentokenttä
Cebulla oli lähes 60 myöhästymistä hajanaisen sateen ja muista lentokentistä kumulatiivisten ruuhkien vuoksi. Märät asemataso-olosuhteet ja ajoittaiset puuskat pidensivät kääntöaikoja koko päivän, erityisesti iltaisin, jolloin lähtee lentoja.

Clarkin ja Manilan lentokentät
Kuten aiemmin on uutisoitu, Clarkilla oli pieniä viivästyksiä myrskyn kasautumisen vuoksi, kun taas Manilassa oli laajoja viivästyksiä ajoittaisten salamointien ja ukkosmyrskyjen vuoksi, jotka vaikuttivat asematasoturvallisuuteen ja lentokoneiden järjestykseen.

Chhatrapati Shivaji Maharajin kansainvälinen lentokenttä (Mumbai)
Myös aiemmin käsitelty tilanne oli se, että Mumbaissa koettiin yli 160 myöhästymistä ja seitsemän peruutusta rankkasateiden ja puuskaisten tuulien aiheuttaessa kiitotielle tulvia ja lähestymislentoja.

Delhi Indira Gandhin kansainvälinen lentokenttä
Delhissä oli yli 230 myöhästymistä ja kolme peruutusta. Sumu ja arvaamattomat puuskat varhaisaamun aikana loivat lähes heikon näkyvyyden, erityisesti lentokentän eteläisellä alueella. Myöhemmin päivällä ajoittaiset sadekuurot lisäsivät entisestään hankaluuksia jo ennestään kireälle liikenteelle.

Kaohsiungin kansainvälinen lentokenttä
Kaohsiungissa kirjattiin yli 40 myöhästymistä ja 24 peruutusta aktiivisen ukkosmyrskyn jälkeen, joka jatkui läpi suurimman osan iltapäivää. Asematasoliikenne keskeytettiin useita kertoja, ja äkilliset tulvat asematasolla pakottivat lentokoneet siirtymään uudelleen ja siirtämään portteja.

Taiwanin Taoyuanin kansainvälinen lentokenttä
Taipein pääkansainvälisellä lentokentällä kirjattiin yli 160 myöhästymistä, koska merisumu ja kostea maalla oleva ilmavirtaus aiheuttivat vaihtelevaa kiitotien näkyvyyttä. Vaikka kaikki aikataulun mukaiset lähtöajat pysyivät ennallaan, porrastetut saapumisjärjestykset aiheuttivat ketjureaktioita iltapäivän aikatauluun.

Kuala Lumpurin kansainvälinen lentokenttä
Kuala Lumpurissa kirjattiin yli 350 myöhästymistä johtuen korkeasta kosteudesta ja toistuvista sateista, erityisesti iltahuippujen aikana. Lentokentän länsipuolella olleet ukkosmyrskyt johtivat lähestymisreittien muutoksiin ja pidensivät odotusaikoja. Säästä huolimatta peruutuksia ei raportoitu.

Penangin kansainvälinen lentokenttä
Penangilla oli yli 40 myöhästymistä jatkuvasti matalan pilvisyyden ja ajoittaisen sateen vuoksi. Aamulla vallinnut kevyt sumu kasvatti lentokoneiden välisiä etäisyyksiä, mikä johti heijastusvaikutuksiin useilla kotimaan alueilla.

Kota Kinabalun kansainvälinen lentokenttä
Kota Kinabalussa nähtiin yli 50 myöhästynyttä lentoa, kun voimakkaat merituulet ja keskitason turbulenssi haastoivat tavanomaisia ​​laskeutumisreittejä. Vaikka olosuhteet selkiytyivät illan aikana, varhaiset häiriöt johtivat viivästyneisiin vuoroihin ja rajoitettuun porttivalmiuteen.

Phuketin kansainvälinen lentokenttä
Phuketissa raportoitiin yli 40 viivästystä, kun lännestä saapuneet sadepilvet häiritsivät laskeutumisten sujuvaa sujuvuutta ja pidensivät rullausaikoja. Rullausteiden varsille kertynyt kosteus aiheutti toiminnallista kitkaa ruuhka-aikoina, vaikka lentoja ei peruttu.

Chiang Mainin kansainvälinen lentokenttä
Chiang Maissa oli noin 20 viivästystä, joista useimmat johtuivat ajoittaisista sadekuuroista ja lisääntyneestä lentoliikenteen ohjautumisesta pois alueellisilta lentokentiltä, ​​joihin viiveet vaikuttavat enemmän. Vaikka suorat sään vaikutukset pysyivät lievinä, porttien ruuhkautuminen aiheutti edelleen lähtöviiveitä.

Jakarta Soekarno-Hattan kansainvälinen lentoasema
Kuten aiemmin todettiin, Jakartassa kirjattiin yli 460 viivästystä ja 20 peruutusta voimakkaan ukkosmyrskytoiminnan ja rajoitetun ilmatilan vuoksi. Sää häiritsi kaikkia tärkeimpiä saapumisreittejä ja viivästytti merkittävästi sekä kotimaisia ​​että kansainvälisiä lentoja.

Ngurah Rain kansainvälinen lentoasema (Bali)
Balilla oli yli 160 myöhästymistä, koska saariryhmän ylle kerääntyvä konvektiivinen pilvi johti usein tapahtuviin uudelleenreitityksiin ja hitaampiin laskeutumisnopeuksiin. Vaikka peruutuksia ei raportoitu, jatkuva kosteus ja kiitotien märkyys aiheuttivat viivästyksiä useilla lähtöpaikoilla.

Juandan kansainvälinen lentokenttä (Surabaya)
Surabayassa kirjattiin yli 90 myöhästymistä ja kahdeksan peruutusta sen jälkeen, kun aamuvarhaiset ukkospilvet levisivät Itä-Jaavan yli. Huono näkyvyys ja asematasojen yhdistäminen olivat keskeisiä ongelmia, erityisesti keskipäivän ruuhka-aikaan, jolloin useimmat kansainväliset sektorit kärsivät.

Singapore Changin lentokenttä
Changilla oli yli 290 myöhässä olevaa lentoa saaren jatkuvien sadekuurojen vuoksi. Vaikka taivas pysyi purjehdittavana, asematasoliikenne hidastui merkittävästi salamointien aikana, ja useita pitkän matkan lentoja viivästyi saapuvan lentoliikenteen ruuhkautumisen vuoksi.

Incheonin kansainvälinen lentoasema (Soul)
Incheonissa kirjattiin yli 300 myöhästymistä ja yksi peruutus pilvisen sään ja hajanaisen sumun vuoksi niemimaan yli. Laskeutumisnopeuksia rajoitettiin tiettyinä vuorokaudenaikoina, mikä johti laajoihin viivästyksiin saapuvilla Aasian ja Tyynenmeren yli suuntautuvilla lennoilla.

Hamadin kansainvälinen lentoasema (Doha)
Dohassa, josta myös aiemmin keskusteltiin, oli lähes 100 myöhästymistä kuivien aavikkotuulten ja hiekkasumun aiheuttaman huonon näkyvyyden vuoksi. Lievä turbulenssi ja tilapäiset reittipoikkeamat vaikuttivat eniten aamupäivän liikenteeseen.

Tribhuvanin kansainvälinen lentokenttä (Kathmandu)
Kathmandussa oli yli 110 lentoa myöhässä, koska laaksossa oli paksu pilvipeite, vuorten aiheuttama turbulenssi ja rankkasateet suurimman osan päivästä. Kaupungin ainutlaatuinen maasto pahensi sään vaikutusta, mikä johti ohitettuihin lähestymiskäytäntöihin ja pakotti jotkut lentokoneet pysymään odotuskuvioissa odotusaikaa odotettua pidempään.

Jinnahin kansainvälinen lentoasema (Karachi)
Karachissa oli yli 20 viivästystä, pääasiassa myöhään iltapäivällä, kun ohikulkeva monsuuniaalto toi mukanaan äkillisiä rankkasateita ja hetkellisiä näkyvyyden heikkenemisiä. Tästä johtuva liukas asemataso ja hitaammat maahuolintarutiinit pidensivät kääntöaikoja ja viivästyttivät useita lyhyen matkan lähtöjä.

Allama Iqbalin kansainvälinen lentoasema (Lahore)
Lahore raportoi yli 20 lennon viivästymisestä, jotka johtuivat aamun usvasta ja iltapäivän lisääntyvästä kosteudesta. Nämä olosuhteet heikensivät näkyvyyttä kiitotien kynnyksen lähellä, ja virtausta rajoitettiin laskeutumis- ja lähestymiskuvioiden vaihteluiden huomioon ottamiseksi.

Islamabadin kansainvälinen lentokenttä
Islamabadissa kirjattiin yli kaksi tusinaa viivästystä ajoittaisen sateen, matalien pilvien ja vaihtelevien pintatuulien vuoksi. Vaikka taivas lopulta selkeni, varhainen toiminnan hidastuminen aiheutti aaltovaikutuksen päivän lähtöjärjestykseen.

King Khalidin kansainvälinen lentoasema (Riad)
Riadissa kirjattiin lähes 90 viivästystä, jotka johtuivat kuivista aavikon puuskista, näkyvyyden heikkenemisestä ja ympäröiviltä alueilta puhaltavista lievistä pölymyrskyistä. Vaikka lentokenttä pysyi toiminnassa, saapuvien lentokoneiden lähestymisreittejä piti muuttaa, mikä johti pidempiin lentoaikoihin ja asematason pullonkauloihin.

King Abdulazizin kansainvälinen lentokenttä (Jeddah)
Aiemmin mainittu Jedda koki yli 70 viivästystä ja kolme peruutusta rannikon kosteuden, epävakaan ilman ja kiitotien sivutuulien vaihtelevuuden vuoksi, jotka häiritsivät turvallisia lentoonlähtönopeuksia ja saapumisjärjestyksiä iltapäivän aikana.

King Fahdin kansainvälinen lentokenttä (Dammam)
Dammamin lentoasemalla kirjattiin yli 35 viivästystä, koska aavikon utu ja koillisesta puhaltavat voimakkaat sivutuulet häiritsivät lentojen suorituskykyä. Häiriöt keskittyivät aamuvarhaiseen ja iltamyöhään, kun näkyvyys laski juuri optimaalisen kynnysarvon alapuolelle.

Sharjahin kansainvälinen lentokenttä
Sharjahissa oli päivän aikana lähes sata myöhästymistä, koska hiekkasumu aiheutti näkyvyyden epätasapainoa ja jouduttiin ajoittain odottamaan maassa. Vaikka toiminta jatkui nopeasti jokaisen tauon jälkeen, lähtevien ja saapuvien jonojen kasautuminen aiheutti terminaalikohtaisia ​​​​ruuhkia.

Abu Dhabin kansainvälinen lentokenttä
Kuten aiemmin uutisoitiin, Abu Dhabissa koettiin yli 50 myöhästymistä ja yksi peruutus pyörteilevän pölyn ja tuulenväänteen vuoksi loppulähestymiskäytävillä, mikä pakotti muuttamaan porrastusta ja satunnaisesti siirtämään saapumisporttien sijaintia.

Muskatin kansainvälinen lentokenttä
Muscatissa oli yli 40 myöhästynyttä lentoa, kun kuivat tuulenpuuskat ja sisämaan utu yhdistettynä satunnaisiin myötätuuliin hidastivat kiitotien läpivirtausnopeutta. Koneita pidettiin pidempään loppulähestymisvaiheessa, ja työntövuoroja hidastettiin ruuhka-aikoina ramppiliikenteen ruuhkautumisen vuoksi.

Bahrainin kansainvälinen lentokenttä
Bahrainissa kirjattiin yli 50 myöhästymistä aamun kosteuden muuttuessa utuiseksi ilmiöksi. Näkyvyys kiitotien kynnyksen lähellä pysyi rajoilla useita tunteja, minkä vuoksi lentoetäisyyksiä jouduttiin leventämään ja useita saapuvia koneita odottamaan tilapäisesti rannikolla.

Kuwaitin kansainvälinen lentokenttä
Kuwaitissa koettiin lähes 40 myöhästymistä, kun kuivat tuulet nostivat paikallista hiekkaa lentokentän rullausteiden lähelle. Aamulla olleet kevyet pölymyrskyt hidastivat asematasoliikennettä ja lisäsivät pieniä viivästyksiä lähtöaikoihin aamun lopulla.

Doha Hamadin kansainvälinen lentokenttä
Dohassa oli myös 95 myöhästymistä ja tusinan verran peruutuksia, koska pölyiset aavikko-olosuhteet ja lämpöilmat häiritsivät kiitotien näkyvyyttä ja ilmatilan tavanomaisia ​​menettelytapoja.

Tokio Hanedan kansainvälinen lentokenttä
Hanedassa kirjattiin yli 130 myöhästymistä ja yksi peruutus rannikolla viipyilevien pilvikerrosten ja sumun vuoksi. Heikon inversion alla oleva kosteus aiheutti vaihtelevia näkyvyysarvoja iltapäivän aikana, mikä edellytti kiitotien vaihtoja ja leveämpiä laskeutumisvälejä.

Naritan kansainvälinen lentokenttä
Naritalla oli yli 100 myöhästymistä ja yksi peruutus merisumun ja vaihtuvien sivutuulien vuoksi, jotka vaikuttivat toiminnan yhdenmukaisuuteen. Vaikka sumu ei johtanut täydellisiin sulkemisiin, kiitotien varoitusmenettelyt johtivat hitaampaan kääntöaikaan ja pidempään porttien käyttöaikaan.

Kansai International Airport
Kansailla oli yli 90 viivästystä sumun, sisämaan kosteuden ja terminaalialueen koillispuolelta ohittaneiden heikkenevien ukkospilvien vuoksi. Kohtalaiset näkyvyyden vaihtelut ja heikko myötätuulen laskeutumiset pidensivät laskeutumisaikoja, mikä viivästytti useita lentoja aikataulusta.

Hongkongin kansainvälinen lentokenttä
Aiemmin katettu Hongkong kirjasi lähes 270 viivästystä ja neljä peruutusta epävakaan trooppisen sään ja korkean kosteuden vuoksi, jotka kyllästivät ramppipinnat ja pakottivat toistuviin liikenteen rajoituksiin pitkin päivää.

Pekingin pääkaupungin kansainvälinen lentokenttä
Pekingin pääkaupungissa koettiin lähes 200 myöhästymistä ja yli 20 peruutusta kerrospilvien, ajoittaisten heikkojen sadekuurojen ja Itä-Kiinan säämuutosten aiheuttamien liikennevirtojen muutosten vuoksi.

Pekingin Daxingin kansainvälinen lentokenttä
Pekingin Daxing-lentokenttä seurasi perässä yli 170 viivästyksellä, jotka johtuivat kevyestä sateesta, korkeuserojen vaihtelusta ja lähtevien koneiden rajoitetuista nousukaltevuuksista. Peruutukset pysyivät alhaisina huolimatta lentokentän kokonaiskapasiteettiin vaikuttavista olosuhteista.

Shanghai Pudongin kansainvälinen lentokenttä
Shanghain Pudongin lentoasemalla oli yli 290 myöhästymistä, jotka johtuivat pääasiassa aamutuntien kevyestä sumusta ja tihkusateesta sekä iltaruuhkista. Tämä johti tavallista hitaampaan elpymiskäyrään ja viivästytti monia kaukolentojen lähtöjä aikataulusta.

Guangzhou Baiyunin kansainvälinen lentokenttä
Kantonissa kirjattiin yli 400 myöhästymistä ja kourallinen peruutuksia subtrooppisen järjestelmän tuoman tiheän pilvipeitteen ja toistuvien sateiden vuoksi kaupungissa, mikä johti saapumisjärjestyksen muutoksiin ja rasitti maahuolintapalveluiden sujuvuutta.

Shenzhen Bao'anin kansainvälinen lentokenttä
Shenzhenissä koettiin alueen pahimmat häiriöt, yli 430 myöhästymistä ja useita peruutuksia, jotka johtuivat pääasiassa rankkasateista ja tilapäisestä pintaveden kertymisestä. Aamuinen liikenneaalto kärsi voimakkaasti, ja viivästykset jatkuivat myöhään yöhön.

Chengdu Tianfun kansainvälinen lentokenttä
Chengdu raportoi vähäisistä häiriöistä, joista kymmeniä viivästyksiä johtui ohikulkevista pilvistä ja tihkusateesta. Vaikka vaikutus oli pienempi kuin itäisillä solmukohdilla, alueellinen kosteus oli riittävä vaatimaan useita odotusselvityksiä ja saapuvien lentojen uudelleenreititystä iltapäivän aikana.

Xi'an Xianyangin kansainvälinen lentokenttä
Xi'anissa kirjattiin yli 140 viivästystä ja useita peruutuksia epävakaiden ilmavirtausten ja kohtalaisen sateen vuoksi. Korkea ilmankosteus aiheutti merkittäviä viivästyksiä ramppien varrella, koska matalan korkeuden kosteus rajoitti lähtevien koneiden kiihtyvyysmarginaaleja.

Kunming Changshuin kansainvälinen lentokenttä
Kunmingissa kirjattiin yli 170 viivästystä ja yksi peruutus, koska sumu, tasainen tihkusade ja korkeuden aiheuttama pilviaktiivisuus heikensivät näkyvyyttä maassa ja pidensivät lähestymislentojen aikaeroja koko päivän ajan.

Taipei Taoyuanin kansainvälinen lentokenttä
Jo aiemmin lentoliikenteen kattama Taipei kirjasi yli 160 viivästystä pilvisen taivaan ja epävakaan sään vuoksi, mikä johti kiireiseen odotuspinoon pohjoisen Taiwanin ilmakäytävällä.

Kaohsiungin kansainvälinen lentokenttä
Aiemmin mukaan lukien Kaohsiungissa oli 40 viivästystä ja 24 peruutusta myrskyjen ja asematasotulvien vuoksi, jotka estivät asematasohenkilöstöä toimimasta turvallisesti pahimpien salamavaroitusten aikana.

Paikalliset säähäiriöt paljastavat haavoittuvuuksia Aasian ilmatilassa

Vaikka taifuuneja tai merkittäviä säävaroituksia ei olisi ollutkaan, hienovaraiset meteorologiset muutokset – kuten kevyet ukkosmyrskyt terminaalialueiden lähellä, epävakaa tuulen suunta korkeammilla korkeuksilla ja kohonnut kosteus – osoittautuivat riittäviksi haastamaan lentoliikenteen koordinointia joillakin Aasian vilkkaimmilla lentokentillä. Nämä näennäisesti vaatimattomat olosuhteet aiheuttivat viivästyksiä, jotka levisivät laajalle alueelle, mikä lisäsi lentokenttien logistiikan, porttien vaihtuvuuden ja lähtö- ja saapumisaikojen saatavuuden rasitusta.

Koska monet solmukohdat toimivat kesän huippukapasiteetilla tai sen lähellä, jopa lyhyet odotusajat tai pidennetty rullauksen kesto loivat ruuhkia. Tornin lennonjohtajat joutuivat usein ottamaan käyttöön etukäteisvälejä, säätämään lentojen järjestystä ja kalibroimaan kiitotien käyttöä uudelleen lyhyellä varoitusajalla – kaikki osaltaan pidensivät odotusaikoja ja johtivat satunnaisiin peruutuksiin.

Mitä tämä tarkoittaa jatkossa?

Vaikka suurin osa toiminnasta normalisoitui päivän loppuun mennessä, viimeisin häiriöaalto korostaa kasvavaa totuutta: Aasian ilmailuinfrastruktuuri, vaikka se on laaja ja moderni, on edelleen herkkä reaaliaikaisille säämuuttujille suurten matkustusmäärien aikana. Matkustajille tämä tarkoittaa viivästysten mahdollisuutta, vaikka taivas näyttäisi kirkkaalta.

Lentoyhtiöiden ja lentokenttäviranomaisten odotetaan parantavan reagointivalmiuttaan ja datapohjaisia ​​ennustustyökaluja, jotta ne pystyisivät paremmin selviytymään lyhyellä varoitusajalla tapahtuvista häiriöistä. Samaan aikaan suurten terminaalien kautta kulkevia matkustajia kannustetaan pysymään ajan tasalla lentoyhtiöiden hälytysten kautta, harkitsemaan joustavia varauksia ja varautumaan aikataulumuutoksiin – erityisesti tulevina viikkoina sään vaihteluiden aikana.

Mainos

Jaa:

Tilaa uutiskirjeemme

PARTNERS

at-TTW

Tilaa uutiskirjeemme

Haluan saada matkauutisia ja kauppatapahtumapäivityksiä Travel And Tour World. Olen lukenut Travel And Tour World'sTietosuoja.

Hae Googlesta